onsdag 13 februari 2013

Merida Press Camp

Har varit lite internet-lös på Mallorca så jag får köra nån slags sammanfattning av resan nu istället. Det har varit Merida press camp och vi har varit totalt ett 15 tal svenska cyklister, säljare från Merida Sverige AB, kunder och journalister som varit med och tagit del av detta event. Tror att jag kör alltihop i kronologisk ordning.

Torsdag
Efter totalt 14 timmar på resande fot dörr till dörr var det otroligt skönt att komma fram till hotellet i Al'cudia. Riktigt härligt att få uppleva strålande sol och 10 grader igen, länge sen! Hann till och med med en kort landsvägssväng innan det var dags för middag.
Till kvällen blev vi ett stort Svenskt-Norskt gäng till middagen där vi firade drottningen av MTB Gunn-Rita Dahle Flesjå på hennes 40-års dag i förtid. Känns skönt å veta att jag har minst 17 framgångsrika år kvar i sadeln!!!

Fredag
Dagen inleddes med en skandinavisk presskonferens där "Team Joker Merida", "Team Merida NTG" och "Team Valdres Merida" från Norge och "Team Kalas Merida" och "Team Merida Sverige"från Sverige fick presentera sina cyklister. Hedrande att få vara en av dessa! Det följdes med individuella intervjuer och fotografering på stranden. Ny design på kläder och cyklar, sjukt snygga om jag får säga det själv!
 Foto: Åsa Eriksson
Sen åkte några av oss ut på ett distanspass och fick känna på lite backe innan kvällens vidare middagsutflykt.
Kvällen spenderades som sagt var inte på hotellet utan vi åkte buss ut till annan ort där det var presentation av Meridas nya storsatsning, UCI World Tour laget "Team LAMPRE-MERIDA". Läs gärna mer om laget här via deras hemsida. Ska bli kul å följa dem under säsongen!
Vi hade bra platser under middagen och stora chanser att få se teamet på scenen, trodde vi.... Innan allt var klart såg vi ungefär så här mycket av cyklisterna, eller mer korrekt, vi såg bara flocken med fotografer!!!....
....laget fick i alla fall lite lugn och ro under middagen emellanåt och äran att sitta granne med oss.
Lördag
Dagens schema var inte lika intensivt och vi fick tid å testa de nya spjuten på landsvägssidan. Det blev en fin tur tillsammans med Åsa Eriksson från Bicycling upp på Formentor. Fantastisk utsikt och soligt nog för kortbent tyckte Håkan, min team-kamrat i Merida Sverige. Jag körde mest på nya finingen Scultura S.L. 909, vilken känsla det är att köra på en cykel som bara vill iväg!!!
Söndag
Efter frukost drog jag, Håkan och Maguns upp till MTB-testbanorna tillsammans med norska NTG-teamet där vi fotades och filmades för Stians Sport och Merida Sverige. Hade riktigt roligt och det var skoj att äntligen få köra i skogen igen! Stannade kvar efteråt och passade på att testa lite olika tävlingsmodeller, något som man annars nästan aldrig har möjlighet att göra. Har aldrig tidigare kört på en 29" utan varit rätt skeptisk eftersom jag själv är ganska kort i rocken (163cm). Blev däremot glatt överraskad att den inte alls kändes stor och klumpig. Geometrin på Meridas Big Nine var helskön och jag som gillar att köra fulldämpat lyckades även kära ner mig i deras nya Big Ninety-Nine! <3 Även nya 27.5" Big Seven var grym å köra på. Som ni hör hade de en riktigt ordentligt fin cykelbuffé å bjuda på!
Gjorde en löptur på stranden innan kvällens middag där vi fick sjunga för Gunn-Rita på hennes riktiga födelsedag på ett antal olika språk, återigen STORT GRATTIS :)

Måndag
Blev mera körning på MTB-banorna och vet vilken cykel jag kommer att sätta gaddarna i så fort jag får chansen. Jag är övertygad och Meridas nya heldämpade Big 99 är verkligen det bästa från två världar, längtar redan!
Lite vemodigt med sista dagen på resan men kvällen avslutades ändå med glada miner :)
Tisdag
Första dagen med ihållande regn men stack ändå ut på en sista cykeltur. Uppfriskande med regn, blåst och bitvis hagel, men en varm dusch var inte heller så tokigt när vi kom hem igen till hotellet. Sen var det bara att börja resan hemöver, lite hetsigt på flygplatsen i Berlin efter försening i Munchen men det ordnade upp sig trots allt.
Väl hemma i Sverige var det snöigt värre och hade väntat mig att pulsa fram till dörren. Blev glatt överraskad av att det var skottat och klart! Jag måste ha världens bästa och mest omtänksamma hyresvärld!!!!

STORT TACK till Stians Sport i Norge, Merida Sverige AB och alla andra inblandade för en oförglömlig resa med mycket skratt och cykel så klart!! :)
Tillbaka i ett snöigt Sverige är det bara att drömma sig tillbaka till soliga dagar och fortsätta vänta ut våren.

//Snihsan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar